BLUE MOON MARQUEE – SCREAM, HOLLER & HOWL

Artiest info
Website
facebook
 

 

“A wonderful hybrid of their combined swing, blues and gypsy jazz influences and unique songwriting…” (Holger Petersen, founder Stony Plain Records, broadcaster)

Om te zeggen dat het muzikale duo A. W. Cardinal en Jasmine Colette aka Blue Moon Marquee na hun zoveelste Europese tour, hier ondertussen bekende Canadezen gezichten zijn, is op zijn zachtst gezegd een understatement. Ze zijn, na hun oprichting in 2012, al langer klaar voor een wereldwijde erkenning van hun genre-overschrijdende sound, die zijn weg doorheen early blues, folk, gypsy jazz, jump, swing, ragtime en meer zoekt. Zelf noemen ze het “Gypsy Blues”. De vonk sprong over wanneer zanger/gitarist A.W. Cardinal, die in de jazz en blues scene van Montreal en NYC hard werkte aan zijn carrière, aan de Canadese Westkust de uit de punk, metal en rock scene bekende “Bandlands Jass” aka Jasmine Colette, die er tourde als bassiste, zangeres en danseres, ontmoette.

A.W. heeft een zware, prachtige, rokerige stem, waarbij onvermijdelijke vergelijkingen met Tom Waits, bij velen nooit lang uitblijven. De klanken die hij uit zijn gitaar plukt zijn swingend, wat gypsy en hebben vaak een jazzy blues karakter. Eens op het podium leven ze in hun wereld, waarin ze feilloos passie en de nodige emoties bij het publiek opwekken.

Blue Moon Marquee is niet alleen een duo, maar treedt ook op met een band, waarbij de bezetting wisselt in functie van de plaats waar het optreden plaats heeft én, de beschikbaarheid van de respectievelijke muzikanten. De Vancouver/Westkust muzikanten zijn o.a. David Vest (piano), Morgan Onda (sax), Bill Hicks (drums), Dean Thieson (piano), Ashley Wey (piano) & Cameron Wilson (viool). De Alberta muzikanten zijn o.a. Rob Goodwin (drums), Andrew Ludtke (trombone) & Morgan Mckey (keys) en de Montreal muzikanten zijn o.a. John Kerkhoven (harmonica) & Ram Krishnan (drums).

Blue Moon Marquee bracht in 2013 als duo hun eerste studio album (met originele composities), ‘Stainless Steel Heart’ uit. In 2014 volgde ‘Lonesome Ghosts’ en de EP ‘Last Dollar’. ‘Gypsy Blues’ (2016) was hun derde studio album, een met twaalf originele nummers dat opgenomen werd met gast zanger (producer) Erik Nielsen. De opvolger album #4, ‘Bare Knuckles & Brawn’ verscheen in 2019.

Hun nieuwe album ‘Scream, Holler & Howl’ werd live op tape opgenomen. Dit gebeurde opnieuw in de Afterlife Studio’s in Vancouver, British Columbia en met de hulp van co-producers Erik Nielsen, Duke Robillard (die op enkele nummers gitaar speelt) en gasten: Darcy Phillips (piano, orgel), Jerry Cook (sax), Matt Pease (drums), Paul Pigat (gitaar), Bonnie Northgraves (trompet) & Señor Eric (tamboerijn).

De 13 tracks op het album zijn 11 BMM-originals, plus twee bewerkingen van songs geschreven door de legendarische Amerikaanse jazz en blues gitarist Lonnie Johnson (1899-1970). In de opener en titelsong “Scream, Holler & Howl” brengen A.W. (zang, gitaar), Jasmine (zang, staande bas), de orgelman Darcy Phillips, drummer Matt Pease en saxofonist Jerry Cook ons al meteen in de juiste stemming. Als op “Thunderbird” A.W., Duke Robillard en Phillips zich met de swing blues van T-Bone Walker trachten te associëren, dan is het Jasmine die op “Hound Dog on a Chain” overtuigend Lightnin’ Slim en Slim Harpo oproept. Het soulvolle “Thick as Thieves” verwijst door Phillips’ orgel en Cook’s sax naar jazz en blues muzikant Mose Allison en blues man Otis Rush. Jasmine gaat dan met ons terug in de tijd, naar de vintage jazz zangers uit het Prohibition-tijdperk, met nummers als “Lowlands”,inclusief een trompet solo van Bonnie Northgraves en “Come On Down”, een wulpse mamba met een opwindend orgel in de achtergrond. In “Long Black Train”, een western swing waarvan Lonnie Johnson de tekst schreef, is het afwisselende spel van de gitaar, sax en orgel erg mooi. Heel herkenbaar is Duke Robillard als producer achter het jazzy “Country Man”. Op “My Wild Rose” nemen de gitaren van Paul Pigat en A.W. het tegen mekaar op, terwijl op “Medicine Man” A.W. even naar Django knipoogt. Voor de laatste nummers -het dromerige, door Jasmine gezongen “Old Alberta (Sky)” - het erg bluesy en beklijvende, door A.W. gezongen “Red Dust Rising” dat je naar de strot grijpt en, het tweede Lonnie Johnson nummer, “Another Night to Cry”-hing Robillard zijn akoestische gitaar om en zat Phillips telkens achter zijn piano. 

 “Under the watchful eyes of co-producers Duke Robillard and Erik Nielsen, Blue Moon Marquee reaffirms with 'Scream, Holler & Howl' their unique approach to genre-transcending styles... (ESC for Rootstime)

Eric Schuurmans
Releasedatum: 09/09/22

 

‘SCREAM HOLLER & HOWL’: Tracklist: 01. Scream, Holler & Howl – 02. Thunderbird – 03. Hound Dog on a Chain – 04. Thick as Thieves – 05. Lowlands – 06. Come On Down – 07. Long Black Train [w/Lonnie Johnson] – 08. Country Man – 09. My Wild Rose – 10. Medicine Man – 11. Old Alberta – 12. Red Dust Rising - 13. Another Night to Cry [Lonnie Johnson] | Music/Lyrics by: Blue Moon Marquee, or as [noted] | Produced by: Blue Moon Marquee, Duke Robillard & Erik Nielsen | Credits: Blue Moon Marquee: A.W. Cardinal: vocs, guitar / Jasmine Colette: vocs, upright bass & Guests: Duke Robillard: guitar (2,4,8,11,12) / Darcy Phillips: piano (9-12), Hammond organ (1-8) / Jerry Cook: tenor & bari sax (1,4,6-7) / Bonnie Northgraves: trumpet (5) / Matt Pease: drums / Paul Pigat: guitar (9) / Señor Eric: tambourine (3)

Discography BLUE MOON MARQUEE: Scream, Holler & Howl [2022] | Bare Knuckles & Brawn [2019] | Gypsy Blues [2016] | Last Dollar (EP,4#) [2014] | Lonesome Ghosts [2014] | Stainless Steel Heart [2013] |